Livets filosofi
Människans frihet är något påhittad
Friheten har inslag av en filosofisk och en del religiös syn på människan som självförverkligande (lägger individen i centrum). Detta är sådant som hittills inte kunnat undersökas ordentligt. Det verkar som om man har bestämt sig för att människan är god och kan göra kloka val eftersom det är en trevlig tanke. Att man sedan skalar bort det sjuka och fokuserar på det som är friskt är ytterligare ett bevis på att man låter blir att uppmärksamma sådant som är icke-önskvärt, till förmån för en positiv men samtidigt ovetenskapligt teoribildning. Att människor skulle vara experter på sina egna liv är ett resonemang som ter sig fullständigt absurt när vi observerar vår värld som är fylld med människans enfald. Friheten ”rådgivningen” bygger i mångt och mycket på det patienter säger om sig själva i terapisituationen, Att dessa människor själva sitter med sanningen. Hur vetenskapligt är det?
Men och på andra sidan, uppmanas varje människa att tro på sin egen förmåga och att utveckla denna. Att man har funnit viktiga fakta som bidrar till en förbättrad behandling av människors problematik bevisar att detta är teorier som bygger på viktigt kunskap. Här fokuseras på det som är viktigt när det gäller den mänskliga existensen, som frågan om vad det egentligen innebär att vara människa. det är en fråga man även måste ställs sig inom vetenskapen, att se människan som en helhet. Friheten lyfter och stärker alla varelse värde och ge de högsta betyg.
Frihets etik kan vara som en orsak till man får " beslut ångest". Vi behöver inte se döden i vitögat för att ställas inför icke-existens problematik. Många av våra beslut handlar om att vara eller inte vara. När vi fattar beslut som är avgörande för vår framtid ställs tillvaron på sin spets. när vi väljer vad vi ska göra, kan vi följa vår inre röst eller falla offer för andras viljor eller för våra egna gamla vanor. Att t.ex. byta jobb eller flytta till en stad kan vara något som vi innerst vill. Samtidigt innebär det att vi offrar en del av vår trygghet och ger oss ut på osäker mark. resultatet av detta blir att hamnar i en inre konflikt, konflikten mellan att fatta ett beslut som innebär nya möjligheter (vilket innebär att den nuvarande situationen/tryggheten går om intet) eller att göra ett icke-val(som innebär att slå vakt om det som är och svika den inre rösten). Följden av denna inre konflikt är att vi upplever ångest, vi sviker ofta oss själva genom att välja trygghet framför den inre rösten. vi skapar en icke-existens med skamkänslor som följd.
Inte nutid eller dåtid som avgörande utan det är framtiden som är avgörande för ångestens uppkomst. vi rör oss framåt, och det är vad denna framtid kommer att fyllas med som bekymrar oss. Framtiden innebär både att vi har möjlighet att utvecklas och att vi riskerar att dra oss undan och förneka våra möjligheter. Att inte veta hur vi ska handla kan trasa sönder vårt inre, och detta leder ofta till att vi följer minsta motståndets lag och låter att risken misslyckas. Att bejaka sig själv är att våga misslyckas, att kasta sig in i det okända.
Vi är fria att göra val när ställs inför olika alternativ. Vi kan lätt skapa oss bilder av andras reaktioner och synpunkter, bilder som riskerar att minska vår egna vilka frihet. istället för att följa den inre rösten kan våra förställningar om andras reaktioner bli det som tvingar oss in i icke-val. Tankar som "Tänk om de respekterar inte mig” eller " Tänk om de får ta reda på om att jag är homosexuell" tyvärr, kan det hämma vår sträva framåt. Ibland vågar vi inte att stå upp för det vi tycker är rätt, eftersom det innebär en risk för att vi blir kritiserade. Skam som skulle uppkomma bero på att vi i det ögonblicket väljer undan och väljer att inte existerar. vi förnekar vår existens, den egentligen vi är.
Skriven av Mohammed Altoumaimi
------------------------------------------------------------------------------------
Vad är friheten?
Ingenting håller dig bunden utom ditt jag
Tills du bryter dess kedjor, dess handbojor
Och blir fri!
Vår mänskliga förmåga att förställa oss, tänka, undrar och vara medvetna innebär frihet av olika grad. I tankens värld finns det inga gränser. I vår fantasi kan vi förflytta oss tre tusen år i tiden. Vi kan också förflytta oss in i framtiden så många år vi önskar. Det faktum att allt detta kan ske ögonblicklige- att vi kan besegra tid och rum på en och samma gång- säger oss något om frihetens natur. Friheten är till själva sin natur svårgripbar, vi alla har väldigt svårt att definierar den. Friheten är ständigt i rörelse. Vi är födda med frihet i betydelse rörelsepotential. Man kan fastställa vad den inte är eller vad man vill bli fri från. Men det är svårt att ange vad friheten är. När någon berättar för oss om ” hur jag fann friheten”, har vi en känsla av att det är något falskt. Den största dygden är inte att vara fri utan att oupphörligt kämpa för frihet. När vi använder ordet frihet försvinner omedelbart den verklighet vi vill beskriva. Det betyder med andra ord att om man blir självmedvetet säker på fin frihet så har man förlorat den. Därför upptäcker vi också att vi nästan alltid snarare beskriver vad frihet inte är än vad den är.
Frihet är möjligheten till utveckling, till livsstegring eller möjligheten att dra sig undan, stänga till om sig, förneka och motverka utvecklingen. Det är frihetens natur att bestämma sig själv. Friheten är alltså i sig mer än ett värde. Den utgör grunden för själva möjligheten att värdera, grunden för vår förmåga att värdesätta. Utan frihet finns det inget värde värt namnet.
Friheten är inte ett mål, den är en början och en process. Vi känner oss längre från målet nu än vi gjorde innan ett decenniums framsteg hade uppnåtts. Detta hör ihop med det faktum att friheten aldrig statisk, aldrig vunnen en gång för alla och detta beror på att den essentiella friheten utgör ett inre tillstånd som måste bekräftas på nytt i varje handling.
Friheten blir levande endast då vi uppfattar den i motsatts till ödet, och ödet får betydelse endast då det står i motsats till friheten. Motsatserna befruktar varandra. De ger varandra dynamik och kraft.
Frihet! För ungdomar är att hänge sig åt sysslolöshet och nöjen i stället för åt stärkande uppgifter och andlig utveckling. Frihet! För unga, friska vuxna att undvika arbete och att leva på samhällets bekostnad. Frihet är nödvändigt för framsteg och för överlevnad. Om vi förlorar vår inre frihet förlorar vi också vårt självbestämmande och vår autonomi, de kvaliteter som skiljer från datorer och robotar.
I ett gott samhälle är tankefriheten inte bara en grundförutsättning utan också något att ständigt sträva efter.
Skriven Av Mohammed Altoumaimi
------------------------------------------------------------------------------------------------
Lyckan köps inte av pengar
Dagens människa är mer utvecklad än någonsin och hon har många valmöjligheter vilket som tvingar och pressar henne att funderar och ifrågasätter sig själv. Hon måste finna svaren på frågor som, "Vad är det som gör mig lycklig?" och "Blir jag verkligen lycklig då?" eller "vad vill jag?" och "vill jag verkligen så?" Ja. Världen står helt öppen för oss och dörren stänger aldrig. Detta uttryck har aldrig varit lämplig som på vår generation och vår tid. Vi har aldrig förr har haft så många valmöjligheter att leva i enlighet med våra behov, vi har aldrig förr haft råd med så mycket eller åtminstone med det mesta, vi har aldrig förr kunnat välja mellan så många olika livsformer. vår kunskapsnivå har stigit "överdriven", våra tekniska möjligheter är av hög grad gillande, vi kan säga vi lever i en välfärdssamhället med ”trygghet och utvecklings-lagar”. Egentligen borde vi mår bra. Men om man med öppna ögon går genom tid och rum, om man ser noga människorna i ögonen. studerar de när de inte vet att någon iakttar de eller " ser de", kan man inte annat än finna och dra slutsatsen att de inte har det bra. Alltför ofta ser man svart och rynkorna i ansiktet avslöjar att det var länge sedan ansiktet sprack upp i ett leende.
De flesta människor försöker aggressivt bana sig en väg genom den anonyma massan, aggressivt försvarar de sitt revir och revir tänkandet. Jag kom till Sverige och la till märke direkt hur behärskad och glädjelösa människor är. Människorna i västvärlden verkar vara så behärskade men ändå så missnöjda och så sällan skrattar och faktumet är om man går på fattiga byarna i Afrika eller mellanöstern ser man skrattande människor mer än på våra gator. Så hur ska en idealsamhället med glädje ser ut?
Vi har det klart det för oss att det krävs mer än bara välstånd och god ekonomi för att människorna ska känna sig lyckliga och fylla på tomheten. Människor med ekonomiska bekymmer och oro, som drabbas hårt verkar har inte tid att ifrågasätter och fundera över sina behov och hur man bäst kan uppfylla dessa krav. De har andra problem som tar deras kraft i krav för egen räkning. Men alla andra, och det är väldigt många i vårt välståndsmättade samhälle eller med enklare sagt rika samhälle har bara ett problem: Hur blir jag lycklig? Känslor av tomhet och meningslöshet håller igång ekonomi, som Gushman säger " Människor köper inga produkter om de inte har ett behov av det. Men människor med ett tomt själv har alltid ett behov".
Ju mer vi har ägnat oss åt vår individuella lycka desto olyckligare har vi blivit. Yttre rikedom råder inte hjälpmedel på inre tomhet. Allt fler människor blir smärtsam medvetna om hur olyckliga de är mellan ut- och insida och letar efter en utväg och såsom Profeten Mohammed (Må fred över honom) sade innan han tog farväl till sitt folk " Jag oroar mig inte att ni kommer leva i fattigdomen men jag oroar mig att världen öppnar för er och ni utmanar varandra (menas istället för att hjälpa varandra) vilket gör att ni drabbas av motgångar". Livslusten förvandlas till ett problem när man äntligen får tid att koncenterar sig på den.
Skriven av Mohammed Altoumaimi
Jag är en drömmare!
Jag sitter där ute utan något som jag kan göra. Jag sitter där ute utan att söka något som jag kan göra. Jag sitter där ute utan att veta vad som krävs från mig att göra. Jag sitter där ute och väntar på att människor ska komma och knackar på min dörr och uppfyller mina drömmar. Jag sluter mina ögon, det finns lidandet. Jag sluter mina ögon, det finns motgång, jag sluter mina ögon och det finns en förlust, en nederlag.
Jag sluter mina ögon för en kort stund, bara för ett ögonblick och nu ögonblicket passerar förbi mig. Ögonblicket har passerat. Alla mina drömmar passerar förbi mig, framför mina ögon. vad har jag önskat mig? jag hade önskat om jag kunde förlora några strider i kamp efter mina drömmar än att vinna över någon utan att veta vad jag kämpar för. Jag är en drömmare!ki
Skriven av Mohammed Altoumaimi
----------------------------------------------------------------------------------------------
Vi människor...
Vi människor har förmåga att fantiserar, se mönster och förstå sammanhang och förutse händelselopp, kort sagt. att tänka. Detta tänkande samt förmågan att lära av andra har efterhand gjort det möjligt för oss att uppnå en allt mer begripligt, pålitlig och funktionell kunskap o vår omvärld och våra livsvillkor.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Moral filosofi
Hur förhåller sig de etiska principerna godhetsprincipen, människovärdesprincipen, autonomiprincipen och rättviseprincipen till de etiska teorierna?
Tre Skillnader mellan Vänskap och kärlek
- Vänskapen är grader. Högt och lågt. det finns vän nummer 1 och till med vän nummer tusen och miljoner. Vi kan hitta en nära vän... och en annan mindre nära och den tredje minns vi knappt. Den som är nära oss idag kan bli avlägsen och lämnar oss imorgon eller tvärtom. Denna formell och grund finns inte hos kärleken och inte heller i kärleksplan. Kärleken går aldrig att dela på och går inte heller på grader. Det finns bara en grad antingen ja eller nej eller med rättar sagt antingen älskar du eller inte älskar. man kan inte älska en människa och sedan försämras kärleken gradvis, kärleken höjs inte, sänkes inte, inte kraftlös och inte försvagar. Antingen har den stor stryka och är kraftfull eller så finns den inte alls.
- Vänskapen kan bli kärlek. Eller med rättare sagt ofta omvandlar vänskapen till kärlek men kärleken kan inte omvandla till vänskap. omöjligt för förnuftet att den som vi har älskat kan bli bara en vanlig vän, den vi älskar är bara våran och är bara för oss själva, men vännen är för alla.
- Vänskap tar aldrig slut. Dagens vän är morgondagens vän men när kärleken tar slut kanske kommer den aldrig tillbaka igen så vem vi har älskat en gång och sedan glömmer vi den personen, kommer vi inte älska ännu engång. Därigenom är vänskapsträdet är fast och kärlekens ros växer i urskogen.